Pakokaasujen päästömittaus
Kaikille diesel- ja bensa-autoille tehdään katsastuksen yhteydessä pakokaasujen päästömittaus. Bensiinikäyttöisille ja dieselkäyttöisille autoille on olemassa omat ikärajat, josta lähtien mittaus suoritetaan vuosittain. Pakokaasumittaus pitää sisällään useita erilaisia osa-alueita, jotka mittauksen yhteydessä tarkastetaan. Mittaus on joskus mahdollista suorittaa myös ennen katsastuksen ajankohtaa. Usein kuvitellaan, että hybridiautojen ei tarvitse käydä läpi tätä mittausta. Näin ei kuitenkaan ole.
Pakokaasujen päästömittaus ja sen määräykset
Kaikkien dieselkäyttöisten autojen, jotka ovat vuosimalliltaan 1980 tai uudempi, on käytävä läpi päästömittaus vuosittain. Bensiinikäyttöisten autojen kohdalla tämä vuosiluku on 1978. Jos taas auton on alle 10 vuotta vanha, tehdään autolle OBD-mittaus, joka tehdään auton ajotietokoneen kautta. Bensiiniautojen kohdalla tarkistetaan aina CO, eli hiilimonoksidi. Lisäksi niiden kohdalla tarkistetaan HC, eli hiilivety-yhdisteet ja joskus lambda-arvo.
Dieselkäyttöisten autojen kohdalla tarkistukseen otetaan savutus. Paastomittaus Tampere voidaan suorittaa myös ennen katsastusta. Helpoiten mittaus kuitenkin hoituu katsastuksen yhteydessä. Joskus mittauksen voi saada edulliseen hintaan muualta kuin katsastusasemalta, jossa katsastuksen aikoo suorittaa. Tarjoukset kannattaa aina hyödyntää, eikä sille ole minkäänlaista estettä. Kannattaakin seurata mittauspaikkojen tarjouksia, kun tietää katsastuksen lähestyvän.
OBD- ja päästöviat
OBD- ja päästöviat ovat yleisiä katsastuksen hylkäyssyitä. Päästöjen rajat ovat nykyisin tiukat, joten useat autot eivät välttämättä läpäise testiä. Päästömittauksella saadaan selvitettyä auton kunto, joten se kannattaa aina suorittaa, vaikka sitä ei laki määräisikään. Mikäli auton päästöt ovat liian korkeat, ei sen moottori pelitä moitteettomasti.