Footer2015

Twitter Twitter Twitter print
28.8.2015
TEKSTI Alisa Kettunen

Kylmä keskikesä aiheutti muutakin kuin piikin­ itseruskettavien voiteiden ostotilastoissa, sillä vähäinen­ auringonpaiste vaikuttaa ihon päivettymisen lisäksi myös kehossa syntyvän D-vitamiinin määrään. Liiallinen auringon­palvonta ja UV-säteilylle altistuminen on haitallista, mutta auringon­ merkitys tarpeellisen D-vitamiinin saannin kannalta on ­tärkeää.

Kesäisin auringon UV-säteily tuottaa vaaleaihoisille D-vitamiinia niin, että sitä riittää varastoitavaksi noin 1–2 kuukaudeksi. Syksyn koittaessa kannattaakin puutostilojen välttämikseksi turvautua D-vitamiinivalmisteisiin. Purkista napattavaa vitamiinilisää on hyvä suosia senkin vuoksi, että sitä on haastavaa saada riittävästi ravinnosta.

D-vitamiinin lisäksi riittävä jodin saanti on osoittautunut­ haasteelliseksi suomalaisille. FINRISKI-tutkimuksissa on havaittu, että useilla suomalaisilla aikuisilla on lievä jodin puutos, ja vain harva saa ravinnostaan suositellun määrän­ jodia. Valtion ravitsemusneuvottelukunta onkin suosittanut­ elintarviketeollisuutta käyttämään jodioitua ­suolaa tuotannossaan.­

Lähteet: 
Terveyskirjaston artikkeli (dlk01044) www.terveyskirjasto.fi
THL:n uutinen 13.8.2014 www.thl.fi
www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ajankohtaista?bid=4174

Kysely

Syötkö työpaikkaruokalassa?